Veelgestelde vragen

Deelnemen

Hoe neem ik deel?

●      Om deel te nemen kan je eenvoudig registreren op antwerpenucoin.be/deelnemer

●      Om te registreren, moet je de nodige informatie over jouw zaak/organisatie bij de hand hebben:

●      Zodra het registratieproces is voltooid, zullen we jouw aanvraag beoordelen

Hoe lang duurt het voordat mijn onderneming wordt goedgekeurd?

●      Het duurt maximaal 7 werkdagen om goedgekeurd te worden, maar in de meeste gevallen is dit korter.

●      Zodra jouw zaak/organisatie is goedgekeurd (of niet), ontvang je een e-mail met verdere instructies om in te loggen.

Wie kan er wel en niet deelnemen?

De federale overheid bepaalde enkele voorwaarden voor het consumptiekrediet. Op basis van deze wetgeving (*) kunnen de volgende ondernemingen gevestigd in stad Antwerpen en haar districten zich inschrijven:

1.     Kleinhandelszaken (die verplicht langer dan een maand gesloten waren)*.

2.     Horeca: hotels, restaurant, bars en cafés.

3.     Cultuurinstellingen: shows, tentoonstellingen, festivals...

4.     Sportverenigingen: inkomgelden, sportabonnementen, huur van sportvelden, ...

(*) De federale overheid bepaalde welke ondernemingen kunnen deelnemen. Hierbij de opsomming uit de wettekst:

Hoe zal dit mijn zaak of organisatie helpen?

●      Word lid van een gratis online platform waarmee je meer dan 16.000 medewerkers van stad Antwerpen bereikt. Er zijn geen kosten verbonden aan je registratie en ook niet aan je deelname. Je klanten laten betalen met Antwerpen UCoins® kost jou niks.

●      Door deel te nemen vergroot je de zichtbaarheid van jouw zaak en trekt je nieuwe klanten aan die anders misschien niet naar jouw zaak zouden komen.

Let op: het consumptiekrediet kan niet gebruikt worden voor online aankopen of take-away diensten via externe platformen.

Hoe lang loopt het project?

Je kan registreren op het platform van 1/2/2021 tot en met 31/12/2021 en de stadsmedewerkers kunnen het consumptiekrediet besteden vanaf 01/06/2021 tot en met 31/12/2021.

Moet ik het onlineplatform integreren met mijn kassasysteem?

●      Er is geen complexe integratie met jouw huidige systemen vereist: alles verloopt via een online platform, die niet hoeft geïntegreerd te worden met bestaande systemen. Dus geen extra kosten.

●      Het Antwerpen UCoin systeem is louter een alternatief betalingsplatform dat kan beschouwd worden als een cash betaling. Met andere woorden, in jouw kassasysteem kunnen Antwerpen UCoins beschouwd worden als een vorm van betaling in cash. Uiteraard voorzien wij op het platform een rapportering van alle transacties. Bij elke transactie zal je het te betalen restbedrag (na afrekening met Antwerpen UCoins) op je scherm zien.

Betalingen, Terugbetalingen en financiële informatie

Hoe verloopt een aankoop met consumptiekrediet?

  1. Een klant wil betalen met zijn/haar consumptiekrediet, Antwerpen UCoins®
  2. De handelaar voert het te betalen bedrag in op het onlineplatform. Dit onlineplatform kan gewoon via gsm of tablet geraadpleegd worden. De handelaar heeft geen apart toestel nodig. Het onlineplatform is eenvoudig te raadplegen via internet met persoonlijke inloggegevens.
  3. Het platform van de handelaar creëert een QR-code die de klant scant met de camera of de QR-codescanner van zijn/haar smartphone.
  4. De klant ziet het totaalbedrag van zijn/haar aankoop en hoeveel hij kan betalen met het consumptiekrediet.
  5. De klant bevestigt de transactie op zijn/haar smartphone in zijn Antwerpen UCoins® omgeving.
  6. Zodra de transactie is voltooid, ontvangt zowel de handelaar als de klant een bevestiging op hun scherm. Het scherm geeft het nog te betalen restbedrag weer.
  7. Het restbedrag wordt betaald via een andere betaalmethode. Deze andere betaalmethode is door de handelaar vrij te kiezen. M.a.w. de andere betaalmethode loopt gewoon via het bestaande betaalsysteem van de handelaar waardoor alle connecties met voorraadbeheer blijven doorlopen (zie hierna). 
  8. Wanneer het restbedrag niet betaald kan worden, moet je het consumptiekrediet terugbetalen aan de klant. Verder in dit document vind je meer informatie omtrent terugbetalingen
  9. De winkelier kan rechtstreeks via de applicatie (via zijn persoonlijke onlineplatform) een foto van het kassaticket nemen om de transactie te valideren.

Voor een gedetailleerd stappenplan en een eenvoudig filmpje kan je terecht op volgende pagina: antwerpenucoin.be/hoe-werkt-het

Wat met mijn voorraadbeheer?

Bij veel handelaars is het voorraadbeheer gekoppeld aan de bestaande betaalmethodes. Daarom is betalen met de Antwerpen UCoins® net zo intressant omdat dit het proces van het voorraadbeheer niet verstoort.

De klant kan een aankoop namelijk niet volledig betalen met de Antwerpen UCoins®. Bij elke transactie is er altijd ook een andere betaalmethode die werkt op het bestaande kassasysteem van de handelaar waardoor gelinkte voorraadbeheer systemen niet in het gedrag komen.

De stadsmedewerkers betalen volgens onderstaand principe waardoor er altijd ook een andere betaalmethode blijft behouden gelinkt aan bestaande systemen van de handelaar:

·       Tot 31 augustus 2021; 0,50 euro voor 1 euro : voor elke euro die een medewerker van het consumptiekrediet gebruikt, moet hij/zij zelf 0,50 euro bijleggen.

·       Vanaf 1 september tot 31 december 2021: 1 euro voor 1 euro :  voor elke euro die een medewerker van het consumptiekrediet gebruikt, moet hij/zij zelf 1 euro bijleggen.

Hoeveel kan een medewerker bij mij uitgeven?

●      Elke medewerker zal een consumptiekrediet ontvangen ter waarde van maximaal 300 euro.

●      Tot 31 augustus 2021; 0,50 euro voor 1 euro : voor elke euro die een medewerker van het consumptiekrediet gebruikt, moet hij/zij zelf 0,50 euro bijleggen. In de praktijk komt dit erop neer dat een deelnemer een aankoop voor maximaal twee derde (afgerond) met het consumptiekrediet kan betalen. Dit wordt door het onlineplatform verrekend bij het aanmaken van een QR-code ter betaling (zie stap 2 en 3 hierboven)

●      Vanaf 1 september tot 31 december 2021: 1 euro voor 1 euro :  voor elke euro die een medewerker van het consumptiekrediet gebruikt, moet hij/zij zelf 1 euro bijleggen. In de praktijk komt dit erop neer dat een deelnemer een aankoop voor maximaal de helft met het consumptiekrediet kan betalen.

●      Er is geen maximaal transactiebedrag bepaald

●      Zoals eerder vermeld, is het Antwerpen UCoin® systeem louter een alternatief betalingsplatform dat kan beschouwd worden als een cash betaling. Met andere woorden, in jouw kassasysteem kunnen Antwerpen UCoins® beschouwd worden als een vorm van betaling in cash. Uiteraard voorzien wij op het platform een rapportering van alle transacties.

Wanneer krijg ik het bedrag van het consumptiekrediet terugbetaald?

●      Binnen de twee bankwerkdagen wordt het bedrag van consumptiekrediet dat in jouw onderneming is betaald op je bankrekening gestort.

Hoe beheer ik alle financiële informatie rond het consumptiekrediet?

●      Op de home-pagina van het onlineplatform (na inloggen) vind je een overzicht van al je financiële gegevens.

●      Voor informatie over elke transactie, klik op de "transacties" pagina in het menu.

Welke gegevens vind ik op de home-pagina van het online platform?

●      De status van de transacties:

○      Alle verrichte transacties

○      Transacties die reeds zijn uitbetaald

○      Transacties die nog in verwerking zijn

Wanneer moet ik een klant terugbetalen?

●      Als de klant het restbedrag (het verschil tussen het totaalbedrag en het bedrag betaald in Antwerpen UCoins®) niet kan betalen, moet je de transactie annuleren en het consumptiekrediet aan de klant terugbetalen.

Voor een gedetailleerd stappenplan kan je terecht op volgende pagina: antwerpenucoin.be/hoe-werkt-het

Hoe kan ik een klant zijn consumptiekrediet terugbetalen?

●      Dat doe je via het onlineplatform. Als er onmiddellijk na betaling wordt gekozen om een terugbetaling uit te voeren, dan kan je via de transactie op de knop "terugbetaling" klikken.

●      Terugbetalingen zijn mogelijk tot maximaal 1 uur na de aankoop.

●      Terugbetalingen die nadien dienen te gebeuren, kunnen niet worden terugbetaald aan de klant via consumptiekrediet.

Voor een gedetailleerd stappenplan kan je terecht op volgende pagina: antwerpenucoin.be/hoe-werkt-het

Functionaliteiten

Terugbetaling

Dit laat je toe om transacties in Antwerpen UCoins® terug te betalen aan klanten tot maximaal 1 uur na aankoop. Eerder op deze pagina vind je een uitgebreide uitleg over terugbetalingen.

Mijn profiel

Hier kan je je gegevens wijzigen.

Downloads

We stellen downloadbaar materiaal beschikbaar die je kunnen helpen om duidelijk te maken aan klanten dat je consumptiekrediet aanvaardt.

Nieuws

Onze newsfeed houdt je op de hoogte van de laatste nieuwtjes omtrent het project.

Veelgestelde vragen

Hier kan je altijd terecht voor jouw vragen.

QR-Betaling

Dit geeft je toegang tot de betalingsfunctionaliteit.

Inbox

Jouw inbox verzamelt alle berichten die je als deelnemer ontvangt.

Communicatie

Hoe weten de stadsmedewerkers dat ze in mijn zaak/organisatie hun consumptiekrediet kunnen besteden?

●      Als je zaak/organisatie geregistreerd is en je een login hebt ontvangen, vinden stadsmedewerkers je terug in de lijst van alle deelnemende zaken/organisaties op het onlineplatform (via hun eigen login).

●      Je kan via het platform ook een affiche afdrukken om op te hangen in je zaak of organisatie. Zo zien stadsmedewerkers dat ze ook bij jou hun consumptiekrediet kunnen besteden.

Team beheren

Hoe kunnen verschillende werknemers betalingen met consumptiekrediet realiseren? Wie moet ik toevoegen aan mijn team?

●      Optie 1: je kan verschillende werknemers toevoegen en beheren (zie verder) en ervoor zorgen dat ze elk hun eigen profiel hebben waarmee ze QR-betalingen kunnen realiseren vanop hun eigen apparaat.

●      Optie 2: je kan een profiel aanmaken waarop alle werknemers kunnen inloggen (eventueel vanop hetzelfde apparaat) om QR-betalingen te realiseren.

Hoe voeg ik een werknemer toe aan mijn team?

●      Ga naar pagina ‘teambeheer’ pagina en klikt je op de knop ‘Teamlid toevoegen’.

●      Voer voornaam, achternaam en e-mailadres van je werknemer in.

●      Je medewerker ontvangt dan een welkomstmail met instructies om zich aan te melden.

Hoe verwijder ik een medewerker uit mijn team?

●      Ga naar pagina ‘teambeheer’ team beheer en klik op de knop ‘Teamlid verwijderen’.

●      Selecteer het teamlid dat verwijderd dient te worden.

●      Klik op bevestigen om de verwijdering te definitief te maken.

Voor een gedetailleerd stappenplan kan je terecht op volgende pagina: antwerpenucoin.be/hoe-werkt-het

Fraude en algemene ondersteuning

Hoe wordt misbruik gecontroleerd?

●      We hebben veel manieren om misbruik in ons systeem op te sporen, zowel geautomatiseerd als handmatig.

●      Indien een activiteit of transactie als verdacht worden gemarkeerd, zullen we verder onderzoek doen en mogelijk het gebruikersaccount blokkeren.

●      Indien je hiervan hinder ondervindt, zullen we je dit laten weten en mogelijk contact met je opnemen om meer informatie te vragen.

●      Iedereen die onze Algemene voorwaarden schendt, wordt op de hoogte gesteld en uitgesloten van verdere deelname.

Houden jullie transacties in de gaten in verband met fraude?

●      Alle activiteit op het platform wordt nauwlettend gevolgd, zowel automatisch als handmatig.

●      Bovendien hebben we mystery-shoppers die het systeem gebruiken zoals alle andere gebruikers, die eventuele afwijkingen aan ons doorgeven.

●      We doen dit om het platform veilig te houden en om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van het project.

Wat voor soort berichten krijg ik in mijn inbox?

●      Alle e-mails die door het systeem naar jou zijn verzonden, worden hier weergegeven.

Kan ik reageren op berichten in mijn inbox?

●      Nee, berichten die je in je inbox ontvangt, zijn alleen voor informatieve doeleinden.

Help, ik ben mijn wachtwoord vergeten!

·       Je kan altijd een nieuw wachtwoord aanvragen via de functie ‘wachtwoord herstellen’. Deze vind je terug op de inlog pagina.

Met wie kan ik contact opnemen voor ondersteuning?

●      Stuur een e-mail naar info@antwerpenucoin.be en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.